BLOWER NEDİR? BLOWER NASIL ÇALIŞIR?

BLOWER HAVA KÖPÜĞÜ VE ÇALIŞMA PRENSİBİ

image

BLOWER İÇ GÖRÜNTÜ 2 LOBLU

Hava Taşım Sistemlerinde Kullanılan blower

Blower ,motordan aldığı hareket ile dişliler vasıtası ile döküm gövde içerisinden rulmanlar ile yataklanmış birbirine ters yönde döner iki adet 8 şeklinde çelik kanadı (rotor veya lodba denilir) döndüren pozitif deplansmanlı makinalardır (vidalı blowerlarda mevcuttur).

Blower, emilen havanın yüksek debide ve düşük basınç da gönderilmesini sağlar (saatde belli bir metreküp hava akışı ile). Nu kanatlar iki veya üç loblu olabilir ve birbirine ters yönde dönerler (biri saat ibresi yönünde diğer saat ibresi tersi yönünde). Dönen bu kanatçıklar emiş kısmından havayı vakum yaparak alır, içeride hapseder ve daha sonra çıkış tarafına doğru iter. Her bir dönüşte/devirde bu çevrim dört kez tekrarlanır.

image

Üçkanatlı (loblu) gövdeler ik kanatlı göbdelere göre daha az titreşimli olarak çalışırlar. Üç kanatlı gövdelerde hapsedilen havayla çıkış da iki hava arasında basınç kademeli olarak eşitlenir. Blowerlar belli bir basınç veya vakun değerlerinde kullanılırlar. Çeşitli motorlar ile tahriği (elektrik,hidrolik,içten yanmalı) kayış-kasnak düzeneği,kapli ve diğer elemanlar ile blower'in gövde içerisindeki rotara/mile ileterek üzerlerine bağlı kanatlar (loblar) vasıtası ile dönme hareketi yapar ve girişte hava emişi çıkışta hava gönderimi sağlanmış olur.

image

Blower’ ın hava basma kapasitesi; devrine ve karşı basınç durumuna göre değişmektedir. Gaz P1 basınçta ve T1 sıcaklıkta blower içerisine girer, hacim V’de sıkıştırılır ve P2 basınçta ve T2 sıcaklığında blower çıkışından gönderilir.

Kanatlar dönerken ne gövdeye ne de birbirlerine sürterler, üretici firma kendi toleranslarına göre boşluk miktarını verir ve kanatların hem gövde ile hem de birbirleri ile temas etmeden çalışmasını sağlarlar. Rotorların balansları imalat aşamasında kontrol edilir ve hassas bir şekilde balans ayarları yapılır.

image

Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar

Blowerın yağı sık sık kontrol edilmeli ve üretici firma tarafından belirtilen viskozitedeki ve uygunluktaki yağ kullanılmalıdır (kanatların yağlanmasına gerek yoktur). Yağ dolumu veya ilavesi esnasında miktarı seviye göstergesinin ortasına kadar olmalıdır. Blowera ne fazla ne de eksik yağ doldurulmalıdır. Yağlama rotora bağlı bir sıçratma diski ile sağlanır. Gövde içerisindeki kanatçıklara yağın karışmaması için gövde ile dişli arasında sızdırmazlık elemanları, yağ/hava segmanları bulunmaktadır. Rotor rulmanlarının yağlanması aynı bölmedeki yağ ile gerçekleşir.

Emilen havanın veya gazın sıcaklığı 20°C ve altında ise blowerın soğutulmasına ihtiyaç yoktur 20°C üzerindeyse ekstra bir soğutma sistemine gereksinim duyulur (kış aylarında donmayı önlemek için antifiriz kullanılır) ve tahliye sıcaklığı belli bir dereceyi geçmemelidir.

image
  • Blower izole edilmeli
  • Çalışırken herhangibir yeri sökülmemeli
  • İlk çalıştırmada yağ seviyesi kontrol edilmeli eğer yok ise eklenmeli (üretici firma yağ verisine göre)
  • Rutin yağ seviyesi kontrolü blower durdurulup yağın süzülmesi beklendikten sonra her iki karter (yağ deposu/tankı) içinde ayrı ayrı yapılmalıdır çalışırken yağ seviyesi kontrol edilmemelidir.
  • Orijinal olmayan yedek parça kullanılmamalı
  • Bağlantı cıvataları kontrol edilmeli
  • Kayışlar aşırı gerdirilmemeli aksi taktirde motor, blower veya aktarım elemanları zarar görebilir
  • Blowerın ters dönmesini önlemek için panosunda gerekli düzenlemeler yapılmalıdır
  • Uzun süreli duruşlarda mutlaka yağ değişimi yapılmalıdır.
  • Blower çalışmasının dengeli ve titreşimli olup olmadığı kontrol edilmelidir

Avantajları

  • Blowerlar yağsız hava veya gaz verirler.
  • Düzenli hava/gaz akışı sağlarlar
  • Bakımı kolaydır
  • Mil yatakları uzun kullanım ömürlerine sahiptir
  • Düşük gürültü seviyesine sahiptir

Kullanılması Gerekenler

  • Uygun bir susturucu
  • Emiş kısmında filtre
  • Titreşim için vibrasyon takozları
  • Elastik bağlantılar
  • Gerekirse çıkış havası soğutucusu
  • Çek valfler
  • Manometre, Termometreler

Blower’ın Tanımlanması

  • Tip
  • Seri Numarası
  • İmalat Yılı
  • Emilen gaz
  • Mutlak giriş basıncı P1 (mbar)
  • Giriş sıcaklığı T1 (°C)
  • Emme kapasitesi Q1 (m3/s)
  • Mutlak basma basıncı P2 (mbar)
  • Diferansiyel basınç P2-P1 (mbar)
  • Basma sıcaklığı T2 (°C)
  • Blower dönüş hızı n (rpm)
  • Emilen güç N (kW)
  • Motor gücü (kW)
  • Motorun dönüş hızı (rpm)
  • Gürültü seviyesi SPL (dB(A))

Bakımlarda Yapılması Gerekenler

Blowerınızı ilk devreye aldıktan belli bir saat sonra yapılması gereken bazı bakımlar bulunmaktadır. Daha sonra haftalık, aylık, 3 aylık, 6 aylık, 12 aylık ve yine üretici firma tarafından verilen çalışma saatine veya yılına göre de genel revizyona girmesi gerekmektedir.

  • Yağ seviyesi kontrolü, gerekli ise eklenmesi
  • Filtrelerin kontrolü ve temizliğinin yapılması
  • Kayışların kontrolü (gerginlik, yırtılma, kırılma, deformasyon, incelme vs.) ve kayış spreyi sıkılması
  • Yağ sızıntısının olup olmadığının kontrolü
  • Elektrik motoruna yağ basılması (Etiket değerine göre)
  • Basınç valflerinin kontrolü
  • Üretici firma değerlerine göre zamanı geldiğinde yağ değişimi yapılması
  • Genel gözlem yapılması, farklı seslerin kontrolü, titreşim kontrolü
  • Motor ve blower (ekipmanları ile),çalışma alanı temizliği
  • Kasnak/kaplin hizalanmasının yapılması
  • Gerekli ise kayış/kasnak/kaplin değişiminin yapılması
image